انواع مختلف ایمپلنت


آیا از گزینه‌های مختلف و انواع ایمپلنت دندان موجود در بازار سردرگم شده‌اید؟ این مطلب انواع ایمپلنت دندان را معرفی می‌کند.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت ها از تیتانیوم خالص ساخته می‌شوند. آن‌ها قطعاتی کوچک هستند که با استخوان زیر لثه هماهنگ شده و مانند ریشه دندان عمل می‌کنند.
آن‌ها در درمان موارد متنوع از دست دادن دندان و مطابق با نیاز بیمار به کار می‌روند.
حال پس از آشنایی کلی با ایمپلنت، با انواع ایمپلنت دندان آشنا می‌شویم.

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندان سه نوع اصلی اندوستئال، سابپریوستئال و زیگوماتیک را دارند. اندوستئال مورد استفاده ترین نوع ایمپلنت است. پس از آن سابپریوستئال و در آخر زیگوماتیک که از همه پیچیده تر و گرانتر بوده و کمترین کاربرد را دارد.

ایمپلنت اندوستئال

مورد استفاده ترین انواع ایمپلنت دندان هستند. این نوع برای اکثر بیماران مناسب است، اما بیمار نیاز به استخوان فکی قوی و سالم دارد. این نوع ایمپلنت ها پایه‌هایی به شکل پیچ هستند. آن‌ها در استخوان فکی که دندان مصنوعی قرار است نصب شود کاشته می‌شوند.

پس از انجام عمل کاشت، بهبود عمل و تطابق ایمپلنت با استخوان فک مدتی طول می‌کشد. پس از بهبود ایمپلنت و تطابق آن با استخوان فک دندان مصنوعی بر روی آن قرار داده می‌شود. اگر نمی‌خواهید چیزی خارجی در استخوان فک شما کاشته شود، می‌توانید از دومین نوع پر کاربرد ایمپلنت استفاده کنید.

ایمپلنت سابپریوستئال

این نوع ایمپلنت جایگزین اصلی ایمپلنت ایندوستئال است. ایمپلنت سابپریوستئال به جای کاشت در فک در بالای استخوان و در زیر لثه کاشته می‌شود.

بستری فلزی در زیر لثه کاشته شده و پایه‌ای به آن متصل می‌شود. سپس لثه اطراف بستر بهبود یافته و آن را ثابت نگه می‌دارد. دندان مصنوعی بر روی پایه خارج شده از لثه کاشته می‌شود. این عمل تنها در مواردی انجام می‌شود که بیمار استخوان فک کافی برای کاشت ایمپلنت را ندارد، یا شخص نمی‌خواهد عمل اضافه کردن به استخوان فک را انجام دهد.

ایمپلنت زیگوماتیک

ایمپلنت زیگوماتیک کم استفاده ترین نوع ایمپلنت است. این نوع ایمپلنت فرآیندی پیچیده دارد و تنها در صورت نبود استخوان کافی برای ایمپلنت اندوستئال انجام می‌شود. این نوع ایمپلنت به جای فک در استخوان گونه بیمار کاشته می‌شود. حال پس از آشنایی با انواع ایمپلنت دندان با تکنیک‌های مختلف آن آشنا می‌شویم.

تکنیک‌های دیگر

اگر استخوان فک قدرت کافی برای پشتیبانی از ایمپلنت را نداشته و گزینه ایمپلنت زیگوماتیک نیز خارج از دسترس باشد. دندانپزشک از درمانهای جایگزین زیر استفاده خواهد کرد.

تقویت استخوان

دندانپزشک استخوان فک را برای قدرت کافی برای ایمپلنت احیا خواهد کرد. معمولا از اضافه کردن استخوان برای استحکام بیشتر استخوان فک استفاده می‌شود.

سینوس لیفت

این فرآیند شامل اضافه کردن استخوان به زیر سینوس در مواردی است که استخوان آن به دلیل از دست دادن دندان عقب نشینی کرده باشد.

اضافه کردن عرض استخوان فک

ممکن است عرض استخوان فک برای ایمپلنت کافی نباشد. در این موارد دندانپزشک مواد استخوانی را به بالای فک اضافه می‌کند. هر سه این تکنیک‌ها برای ایجاد فضا برای ایمپلنت به کار می‌روند. البته اگر دندانپزشک این تکنیک‌ها را برای شما مناسب ندید هنوز می‌توان از روش‌های جایگزین دیگری استفاده کرد.

تصویر برداری سه بعدی

پیشرفت تکنولوژی دیدن مدل سه بعدی استخوان فک را ممکن کرده است. دندانپزشک با بررسی این نرم افزار بهترین فرآیند ایمپلنت برای شما را مشخص می‌کند. این تکنولوژی باعث صرفه جویی در هزینه و زمان می‌شود.

ایمپلنت موقت بلافاصله

این نوع ایمپلنت مانند اضافه کردن تایر اضافی به خودرو است. این ایمپلنت نصب موقت دندانی موقت را دقیقا در روز کاشت ایمپلنت ممکن می‌کند. این تکنیک در بیمارانی که استخوان کافی برای تحمل فشار دندانی موقت را دارند.

ایمپلنت دندان مینی

ایمپلنت های هستند که مانند خلال دندان باریک هستند و عموما برای پایدار سازی ردیف دندان‌های پایینی به کار می‌روند.

ایمپلنت همه بر روی چهار تا All-On-4

به عنوان جایگزینی برای کاشت ردیف کامل برای دندان‌های بالایی یا پایینی به کار می روند چهار ایمپلنت دندان در استخوان‌های در دسترس کاشته می‌شود. ردیفی از دندان‌های موقت نیز در همان روز ایمپلنت نصب می‌شود.

نکته منفی این تکنیک رژیم غذایی خاص تا زمان بهبود بافت لثه و سازگاری ایمپلنت با استخوان است. پس از ۶ ماه ردیف دندان‌های دائمی جایگزین دندان‌های موقت شده و رژیم غذایی بیمار عادی می‌شود.

مطالب مشابه


Warning: Undefined variable $user_ID in /home/implantc/public_html/wp-content/themes/Implan28THM new/comments.php on line 60