پروتز ایمپلنت


مراحل ایمپلنت دندان

1- مشورت با دندانپزشک: دندانپزشک با استفاده از عکسبرداری سه بعدی و رادیولوژی گزینه های ایمپلنت مناسب شما را بیان کرده و برای عمل برنامه ریزی می‌کند.
2- کاشتن ایمپلنت دندان: دندانپزشک ایمپلنت را در ریشه دندان از دست رفته می‌کارد، هر چند تجربیات بیماران از هم متفاوت است اما اکثر آنان درد و ناراحتی زیادی نداشته و روز بعد از عمل به سرکار برگشته‌اند. درد و ناراحتی بعد از ایمپلنت مثل عمل معمولی دندان است و می‌تواند شامل ورم، کبودی، خونریزی و دردی خفیف شود که معمولا با مسکن های معمول رفع می‌شود.
3- سازگاری ایمپلنت با دهان: در طول فرآیند بهبود، ایمپلنت و استخوان فک در فرآیندی با هم سازگاری یافته و پایه‌ای قوی و با دوام را برای دندان جایگزین می‎سازند.
4- نصب متصل کننده: پس از سازگاری ایمپلنت با استخوان فک، قطعه‌ای متصل کننده بر روی ایمپلنت و درست بالای لثه نصب می‌شود.
5- قراردادن تاج دندان: پس از بهبود لثه ها داندانپزشک از دندان های سالم شما برای ساخت تاج دندان های جدید مطابق آن ها قالب خواهد گرفت. این دندان ها که ممکن است تنها یک تاج دندان، پل پشتیبانی شده توسط ایمپلنت و دندان های مصنوعی جایگزین باشند، به متصل کننده نصب می‌شوند. هر چند این دندان ها خورده نمی‌شوند ولی به مراقبتی مثل مراقبت صحیح از دندان های طبیعی احتیاج دارند.
6- ویزیت دوره‌ای دندانپزشک: بسته به تعداد و نوع ایمپلنت و دندان هایی که بر پایه ایمپانت نصب شده است، فرآیند بهبود کامل بین ۳ تا ۹ ماه طول خواهد کشید. پس از انجام عمل ایمپلنت نیاز به ویزیت مکرر و دوره‌ای دندانپزشک برای چک آپ دندان خواهید داشت.

تاج پروتزی ایمپلنت دندان رویه ظاهری و نمایشگر نتیجه عمل ایمپلنت است که برای جایگزینی دندان از دست رفته استفاده می‌شود. از مزایای اصلی ایمپلنت داشتن بیشترین شباهت پروتزهای آن به دندان‌های طبیعی است.

دو نوع سرامیکی و پایه فلزی امروزه تبدیل به متداول ترین نوع پروتزهای ایمپلنت‌های دندان شده‌اند.

پروتزهای سرامیکی

پروتز‌های سرامیکی پرکننده‌های دندانی هستند که بر روی متصل کننده‌ای تزریق شده‌اند. مزیت اصلی تاج دندان سرامیکی زیبایی ظاهری آن است. همچنین این نوع تاج می‌تواند به آسانی نصب و جایگزین شود. پروتز سرامیکی از مواد اولیه مختلفی اعم از (PFM) چینی متصل به فلز، سرامیک، کامپوزیت‌ها و حتی طلا و نقره ساخته می‌شود.

پروتزهای پایه فلزی پیچی

پروتز ایمپلنت پایه فلزی پیچی، متشکل از یک بخش استخوانی و پیچی برای اتصال به ایمپلنت است. بر روی این نوع پروتز سوراخی وجود دارد که برای اتصال آن به ایمپلنت از یک پیچ تنظیم استفاده می‌شود. این نوع پرتز نیاز به باز کردن و جایگزینی توسط دتدانپزشک برای جرم‌گیری، تعمیرات یا تنظیم کردن پیچ خواهد داشت. استفاده از پروتز پایه فلزی پیچی به آسان تر شدن تمام فرآیندهای ایمپلنت کمک می‌کند.

مزایا و معایب انواع پروتز ایمپلنت

از مزایای پروتزهای پایه فلزی پیچی می‌توان به نیاز نداشتن به سرامیک و آسان بودن برداشتن و جایگزینی آن‌ها اشاره کرد. این نوع پروتز معایب احتمال شکل گیری خرده دندان‌ها در اطراف سوراخ اتصال، واضح بودن سوراخ‌ها که البته با پرکننده به رنگ دندان قابل رفع است و احتمال شل شدن پیچ و نیاز به تنظیم و جایگزینی آن اشاره کرد.

مزیت اصلی تاح دندان سرامیکی زیبایی ظاهری و شباهت آن به دندان طبیعی است. از معایب پروتزهای سرامیکی می‌توان به تورم و از دست دادن استخوان در صورت نفوذ سرامیک به زیر لثه‌ها اشاره کرد. عیب دیگر نوع سرامیکی دشوار بودن جایگزینی آن‌ها در مقایسه با نوع پروتزهای پایه فلزی پیچی است.

مراقبت بعد از عمل ایمپلنت دندان باید چگونه باشد؟

ایمپلنت های دندان نیاز به مراقبتی شبیه دندان های معمولی دارند که شامل مسواک زدن، نخ دندان، استفاده از دهان‌شویه آنتی باکتریال و ویزیت های منظم دندانپزشک است.

ایمپلنت های دندان خطر ابتلا به وضعیتی به نام “peri-implantitis” را دارند که معادل مشکلات و عفونت لثه در دندان طبیعی است که شامل سرخ و متورم شدن لثه و استخوان پوشش دهنده ایمپلنت می‌شود. تورم لثه معمولا به دلیل نیروی گزنده زیاد ایمپلنت یا عفونت باکتریال است. این وضعیت در صورت عدم درمان منجر به از دست دادن ایمپلنت می‌شود. پس از ایمپلنت، نگهداری و مراقبت صحیح از آن که البته همراه با ویزیت مرتب دندانپزشک است در پیشگیری از عفونت لثه ضروری است. مراقبت خوب و صحیح از ایمپلنت در خانه شامل مسواک زدن و کشیدن نخ دندان است.

در مطب دندانپزشک بافت های نرم و سخت اطراف ایمپلنت را معاینه کرده و از ابزار های مخصوصی برای جدا کردن جرم های باقیمانده در دندان استفاده می‌کند. در صورت لزوم، قدرت گزش دندان ها تنظیم می‌شود تا از عدم فشار زیاد قدرت گزش ایمپلنت اطمینان حاصل شود.

در صورت حادثه چه اتفاقی برای ایمپلنت می‌افتد؟

ایمپلنت ها و دندانی که از آن پشتیبانی می‌کند در حوادث مانند دندان معمولی آسیب می‌بینند. استفاده از پوشش‌های حفاظتی فک و دهان در ورزش‌های خشن و سنگین برای مراقبت از دندان‌ها لازم است. اگر تنها دندان آسیب ببیند معمولا به آسانی از ایمپلنت جدا شده و جایگزین ‌می‌شود. اما اگر خود ایمپلنت تیتانیومی آسیبی فراتر از تعمیر ببیند و در آوردن آن از فک بسیار سخت باشد، می‌توان آن را بدون نگرانی در استخوان فک رها کرد و ایمپلنتی دیگر در کنار آن کاشت.

سوال دارید؟ از متخصصین Implant28 بپرسید


Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function gravity_form() in /home/implantc/public_html/wp-content/themes/Implan28THM new/pages/protoz-implant.php:38 Stack trace: #0 /home/implantc/public_html/wp-includes/template-loader.php(106): include() #1 /home/implantc/public_html/wp-blog-header.php(19): require_once('/home/implantc/...') #2 /home/implantc/public_html/index.php(17): require('/home/implantc/...') #3 {main} thrown in /home/implantc/public_html/wp-content/themes/Implan28THM new/pages/protoz-implant.php on line 38
وردپرس › خطا

یک خطای مهم در این وب سایت رخ داده است.

دربارهٔ عیب‌یابی در وردپرس بیشتر بدانید.