جراحی دندان نهفته


دندان نهفته چیست؟

به دندان داِئمی که کاملا یا بخشی از آن از استخوان فک رشد نیابد و در آن گیر کند دندان نهفته گفته می‌شود. دندان نهفته پدیده‌ای بسیار متداول است و در بسیاری از موارد مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند. هر چند به باور برخی متخصصین، دندان نهفته به دندان‌ کناری فشار آورده و با فشار دندان کناری به دندان دیگر و ادامه این روند باعث ناتراز شدن دندان‌ها می شود. در برخی موارد دندان نهفته ممکن است باعث درد، ناتراز شدن دندان‌ها روی هم و مشکلات دیگر شود.

دندان های آسیاب ردیف سوم یا دندان‌ عقل معمولا به صورت نهفته رشد می‌یابد و نیاز به کشیدن دارد. کشیدن دندان عقل عملی بسیار متداول است که بیش از 75 درصد عمل های دندان را شامل می‌شود.

دلایل رشد کردن نهفته دندان

در سنین خردسالی دندان‌ها شروع به رشد از لثه می‌کنند و جایگزین دندان‌های شیری می‌شوند. رشد نهفته دندان دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایل رشد نکردن مناسب دندان، ازدحام بیشتر از حد دندان ها و نبودن فضای کافی برای رشد دندان است. دلیل دیگر رشد نهفته دندان جای گیری نامناسب دندان است. رشد دندان در زاویه نامناسب باعث رشد ناکافی و نامناسب و نهفته شدن آن خواهد شد.

علایم دندان نهفته

لازم به ذکر است که برخی از موارد دندان نهفته مخصوصا دندان‌های کاملا نهفته هیچ علائمی ندارند. دندان‌هایی که به صورت جزئی نهفته هستند ممکن است علاِئم و مشکلات زیر را سبب شوند.

• بوی بد و مزه بد دهان
• مشکل در باز و بسته کردن دهان
• حساسیت و درد در استخوان فک و لثه‌ها
• سردرد مزمن یا درد در فک
• سرخ و متورم شدن لثه در اطراف دندان نهفته
• غدد لنفاوی متورم مخصوصا در گردن
• جای خالی آشکار دندان نهفته شده
• درد در هنگام گاز زدن و جویدن

درمان دندان نهفته

دندانپزشک برای تشخیص دندان نهفته بافت های دندان را معاینه و علائم سرخ، حساس و متورم شدن را بررسی خواهد کرد. تشخیص دندان کاملا نهفته بدون هیچ علامت، تنها از طریق رادیولوژی دندان ممکن است. اگر دندان کاملا نهفته باعث درد یا ناراحتی نشود، در اکثر موارد نیاز به کشیدن نخواهد داشت، اما اگر دندان کاملا نهفته یا جزئی نهفته باعث درد و ناراحتی و ناتراز بودن دندان‌ها شود نیاز به کشیدن خواهد داشت.

کشیدن تنها درمان ممکن برای دندان نهفته است که بین 5 تا 30 دقیقه طول کشیده و ممکن است نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت داشته باشد. در 6 ساعت قبل از عمل نباید چیزی بخورید و بعد از عمل ممکن است در خوردن برخی مواد ع غذایی دشواری داشته و درد و تورم در گونه‌ها و فک داشته باشید. در برخی بسته به موقعیت و میزان رشد دندان در خارج از فک موارد می‌توان دندان نهفته را بدون برش جدا کرد. در بقیه موارد برش‌هایی در لثه ایجاد شده و دندان به صورت تکه تکه یا در صورت امکان به صورت یکجا کشیده می‎شود.

کشیدن دندان عقل که شایعترین نوع دندان نهفته است بهتر است قبل از 20 سالگی انجام شود زیرا ریشه‌های دندان هنوز رشد کامل نیافته‌اند که باعث آسانتر شدن عمل کشیدن دندان و بهبود پس از جراحی می‌شود.

خطرات و مضرات دندان نهفته

علاوه بر ناتراز و نامنظم کردن دندان‌ها، دندان نهفته جزئی امکان جذب تکه‌های غذا و باکتری را دارد که باعث فساد دندان نهفته یا دندان معمولی می شود. دندان نهفته باعث دشوار شدن مراقبت از دندان‌ها و افزایش خطر ابتلا به بیماری لثه می شود. از دیگر خطرات و مضرات دندان نهفته احتمال عفونت بیشتر و از دست دادن و تضعیف استخوان فک است.

سوال دارید؟ از متخصصین Implant28 بپرسید


Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function gravity_form() in /home/implantc/public_html/wp-content/themes/Implan28THM new/pages/nahofte.php:37 Stack trace: #0 /home/implantc/public_html/wp-includes/template-loader.php(106): include() #1 /home/implantc/public_html/wp-blog-header.php(19): require_once('/home/implantc/...') #2 /home/implantc/public_html/index.php(17): require('/home/implantc/...') #3 {main} thrown in /home/implantc/public_html/wp-content/themes/Implan28THM new/pages/nahofte.php on line 37
وردپرس › خطا

یک خطای مهم در این وب سایت رخ داده است.

دربارهٔ عیب‌یابی در وردپرس بیشتر بدانید.