سطوح ایمپلنت

سطوح ایمپلنت دندان


همانطور که می دانید ایمپلنت دندان درمانی برای بی دندانی است که دارای مزایای بسیار زیادی می باشد. همین مزایا باعث شده تا این درمان از محبوبیت بالایی برخوردار شود و بیماران بیشتری، مشتاق به انجام آن باشند. اما درمان های دیگری نیز برای بی دندانی وجود دارد.

در بین تمام این درمان ها، ایمپلنت دندان دارای کاربرد بسیار بالایی است و بیشترین شباهت را به دندان های طبیعی دارد. دلیل این کاربرد بالا و شباهت بسیار زیاد به دندان طبیعی، استفاده از تکنولوژی های روز دنیا می باشد که در این روش درمانی از آنها استفاده می شود.

ایمپلنت دندان

در این روش درمانی از محصولات متفاوتی استفاده می شود که هر کدام از آنها دارای اهمیت خاصی هستند. اما فیکسچر یا پایه ایمپلنت همانند ریشه دندان درون استخوان فک قرار می گیرد و استحکام دیگر بخش ها را حفظ می کند.

دندان پزشک درون قسمت جراحی پایه ایمپلنت یا همان فیکسچر را در درون استخوان فک شما قرار می دهد. پس از مدتی این پایه با استخوان فک شما جوش می خورد و می توان دیگر بخش ها را بر روی آن قرار داد. همانطور که در این بخش مشاهد کردید روند این درمان کاملا وابسته به جوش خوردن فیکسچر به استخوان می باشد. به همین علت نیز فیکسچر دارای اهمیت زیادی است.

سطوح ایمپلنت دندان چیست؟

سطوح ایمپلنت دندان چیست

همانطور که مشاهد کردید فیکسچر ها دارای اهمیت بسیار زیادی هستند به همین علت در ساخت آنها از تکنولوژی های مختلفی استفاده می شود. برای مثال هر برند ایمپلنت سازی برای ساخت هر فیکسچر بخشی از زمان خود را برای طراحی و تولید آن صرف می کند. یکی از همین بخش ها سطوح ایمپلنت می باشد.

سطوح ایمپلنت یکی از تکنولوژِیی هایی می باشد که در این درمان استفاده می شود. سطوح ایمپلنت در حقیقت سطح رویی هر فیکسچر می باشد که در این درمان بسیار تاثیر گذار است. سطوح ایمپلنت می توانند باعث کاهش طول درمان و افزایش درصد موفقیت آن شوند. در حقیقت آن ها باعث می شوند شما از این درمان احساس بهتری داشته باشید.

به علت اهمیت سطوح ایمپلنت، هر برند ایمپلنت سازی دارای انواع مختلفی از آن می باشند. به همین دلیل در ادامه قصد داریم برخی از آنها را مورد بررسی قرار دهیم تا شما با آنها بهتر آشنا شوید.

انواع سطوح ایمپلنت دندان

هر برند ایمپلنت سازی دارای میزان خاصی از تکنولوژی می باشد و آنها از تکنولوژی های یکسانی در این درمان استفاده نمی کنند. به همین دلیل سطوح ایمپلنت متفاوتی به وجود می آید. در این بخش قصد داریم انواع سطوح ایمپلنت را بررسی کنیم.

سطوح SLA

یکی از سطوحی که شرکت های متفاوتی از آن استفاده می کنند و دارای کاربرد بالایی می باشد SLA است. SLA در حقیقت سطحی قدیمی می باشد که تجربه خود را در این زمینه پس داده است. هر کدام از حروف SLA مخفف یک کلمه می باشد. حرف S مخفف Sand Blast، حرف L مخفف Large grit به معنی دانه های درشت و حرف A مخفف Acid Wash می باشد.

در این فرآیند دانه های درشتی که توسط یک کمپرسور باد سرعت بالایی گرفته اند به سطح فیکسچر برخورد می کنند. این فرایند باعث می شود تا ناهمواری هایی بر سطح فیکسچر ایجاد شود و چسبندگی سلول های سازنده استخوان به سطح فیکسچر افزایش یابد. پس از فرایند سند بلاست سطوح فیکسچر با اسید شستشو داده می شود تا از این ذرات چیزی باقی نماند.

سطوح آب دوست

همانطور که از نام این سطوح مشخص است مایعات را به خود جذب می کند. این موضوع به این معنا است که بعد از بارگذاری ایمپلنت در درون استخوان، خون به اطراف این فیکسچر جذب می شود. این فرایند باعث می شود تا طول درمان کاهش پیدا کند به عبارت ساده مدت زمان مورد نیاز برای بهبودی کمتر می شود.

ایمپلنت SLA Active چیست؟

ایمپلنت SLA Active چیست؟

در جواب به این سوال باید گفت این ایمپلنت ها در حقیقت همان فیکسچرهایی با سطوح آب دوست هستند. ایمپلنت اشترومن برای فیکسچر های خود که از سطح آب دوست در آنها استفاده شده نام SLA Active را بر آنها قرار داده است. در این زمینه باید گفت برند های متفاوت برای سطوح خود از نام های متفاوتی استفاده می کنند ولی این سطوح در کلیات شبیه به هم هستند. برای مثال سطوح Acqua همان سطوح آب دوست در برند نئودنت می باشد.

سطوح HAS

یکی دیگر از سطح هایی که از آن استفاده می شود HSA است. دو کلمه S و A همانند بالا معنی سند بلاست و اسید اچ را می دهد ولی H به معنای دو گانه یا همان هیبرید است. سطوح HSA دارای شباهت بسیار زیادی به SLA می باشند که در بالا آن را تعریف کرده ایم.

در این سطوح، بدنه ای فیکسچر به دو قسمت تقسیم می شود. بخش اول، ابتدای فیکسچر می باشد که توسط ذرات ریز سند بلاست می شود. بخش دوم که دیگر بخش های فیکسچر است توسط ذرات ریز و درشت سند بلاست می شود به همین دلیل نیز به آن هیبرید یا دو گانه می گویند.

سطوح MTX و RBM

این دو سطح را در یک قسمت مورد بررسی قرار می دهیم زیرا دارای شباهت هایی هستند. روند ساخت این دو سطح کاملا مشابه به سطوح SLA است ولی در آنها از ذرات متفاوتی برای سند بلاست استفاده می شود به همین دلیل نیز دو سطح مختلف را ایجاد می کند.

سطوح لیزری

سطوح لیزری

همانطور که می دانید علم در حال پیشرفت زیادی است که این موضوع بر درمان ایمپلنت دندان نیز تاثیر می گذارد. یکی از همین تاثیر ها استفاده از لیزر در ساخت سطوح ایمپلنت می باشد. برخی از برند ها سطح فیکسچر ها را  با استفاده از لیزر تولید می کنند.

مزایای سطوح ایمپلنت

در قسمت های بالایی با سطوح فیکسچر و انواع آن آشنا شده اید. هر کدام از این سطوح مزایای مخصوصی دارند ولی به صورت کلی آنها توانسته اند روند این درمان را بهبود ببخشند و تجربه بهتری را از این درمان به ارمغان بی آورند. مزایای سطوح ایمپلنت به صورت کلی و خلاصه به شرح زیر است:

  • کاهش طول درمان
  • ایجاد ثبات اولیه بالا
  • افزایش درصد موفقیت درمان
  • ایجاد تجربه بهتر از این درمان

مطالب مشابه


Warning: Undefined variable $user_ID in /home/implantc/public_html/wp-content/themes/Implan28THM new/comments.php on line 60