تاثیر فلوراید بر سلامت دندان


فلوراید چیست؟

فلوراید عنصری طبیعی است که در بسیاری از غذاها و آب آشامیدنی یافت می‌شود. البته مقدار فلوراید در آب در مناطق مختلف متفاوت است.

فواید فلوراید چیست؟

فلوراید با تحکیم مینای دندان به جلوگیری از پوسیدگی آن کمک می‎‌کند. فلوراید همچنین به کاهش مقدار اسیدی که پلاگ دندان تولید می‌کند کمک می‌کند. کودکانی که در سنین رشد از فلوراید استفاده کرده‌اند دندان هایی با شیارهای کم عمق تر خواهند داشت که به پاک کردن راحت تر پلاگ دندان کمک خواهد کرد. اضافه کردن فلوراید به آب بیش از 60 سال سابقه دارد و تحقیقات نشان داده که بین 40 تا 60 درصد از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

فلوراید در چه موادی یافت می‌شود؟

فلوراید به طور طبیعی در بسیاری از غذاها و آب یافت می‌شود همچنین فلوراید در بسیاری از کشورها به آب افزورده می‌شود. اضافه کردن بین 0.7 تا

1.2 ppm فلوراید به آب بهترین اثر را دارد. فلوراید همچنین در بعضی از غذاها و نوشیدنی‌ها مثل ماهی و چای یافت می‌شود. یک فنجان چای بین 0.3تا 0.5 میلیگرم فلوراید دارد نوشیدن چای با شیر فواید کلسیم شیر را نیز متوجه دندان‌ها خواهد کرد.

خمیردندان فلورایدی چه اثری دارد؟

بسیاری از خمیردندان ها امروز حاوی فلوراید هستند و مردم اکثر فلوراید مورد نیاز خود را از این طریق دریافت می‌کنند. خمیر دندان های فلورایدی در جلوگیری از پوسیدگی دمدان بسیار موثر هستند. کودکان زیر 3 سال باید از خمیر دندان با فلوراید در حد 1000 ppm استفاده کنند، بزرگسالان نیز بهتر است از خمیر دندان با سطح فلوراید 1350تا 1500 استفاده کنند.

والدین باید به مسواک زدن کودکان تا سن هفت سالگی نظارت داشته و باید از خمیر دندان فلورایدی به اندازه یک لایه نازک استفاده کرد. پس از مسواک زدن آب باقیمانده در دهان را به جای قرقره کردن به بیرون بریزید تا فلوراید بیشتر بر روی دندان‌ها باقی بماند.

آیا فلوراید اثر جانبی منفی دارد؟

فلوروسیس دندان بیماری است که در صورت استفاده بیش از حد از فلوراید هنگام رشد دندان‌ها ایجاد می‌شود. این بیماری در صورت استفاده کودکان مناطقی که آب غنی شده با فلوراید دارند از فلوراید اضافی یا قورت دادن خمیردندان توسط کودک ایجاد می‌شود.

فلوروسیس چیست؟

در ضعیف ترین حالت فلوروسیس به خط های بسیار سفید مروارید مانند یا خوردگی روی دندان ظاهر می‌شود که تنها توسط دندانپزشک قابل تشخیص است. فلوروسیس شدید ممکن است منجر به رنگ باختگی و سوراخ شدن مینای دندان شود که البته خوشبختانه فلوروسیس شدید بسیار نادر است.

آیا فلوراید ایمن است؟

در سرتاسر جهان تحقیقات بسیاری درباره فلوراید انجام شده است. نتیجه اکثر این تحقیقات بیانگر اثر مثبت خمیردندان فلورایدی و اضافه کردن مقدار مناسب فلوراید به آب در جلوگیری از پوسیدگی دندان بدون هیچ اثر جانبی جدی منفی بوده است. بیش از 300 میلیون نفر در سرتاسر جهان از منابع آب با فلوراید افزوده استفاده می‌کنند و این تعداد به سرعت در حال گسترش در سرتاسر جهان است.

مطالب مشابه


Warning: Undefined variable $user_ID in /home/implantc/public_html/wp-content/themes/Implan28THM new/comments.php on line 60